Українська мова (читання) 1 клас
Тема. Звуки [п],[п’], позначення їх буквою П п («пе») .Звуковий аналіз слів. Уявлення про омоніми (без вживання терміна). Словниково-логічні вправи. Опрацювання тексту «На Івана Купала».
Мета:закріпити артикуляцію звуків [п],[п’]; ознайомити учнів з новою для них буквою П, п («пe»);удосконалювати вміння впізнавати звуки [п],[п’] у словах, робити звуковий аналіз слів; формувати вміння виконувати синтетичні та аналітичні дії зі звуками; вчити читати склади, слова з новою буквою; збагачувати словниковий запас; розвивати мовлення, мислення; виховувати бережливе ставлення до природи,інтерес до народних традицій,свят.
Обладнання: слова на картках –блискавках, цеглинки Лего,предметні малюнки, набори фішок, презентація,
урок читання – Завантажити презентацію до уроку
Хід уроку
І. Ранкове коло.
І знову ранок, знову день
Сповнений нових ідей.
То ж у коло всі ставаймо
Та ранкове коло починаймо.
Привітання вчителя.
(Діти стають у коло, спочатку дівчатка, а потім між ними хлопчики)
- Ви сьогодні вже проснулись?
- Добрий день!
- Мамі зранку посміхнулись?
- Добрий день!
- Клас наш радо вас вітає!
- Добрий день!
- Настрій кожен гарний має?
- Добрий день!
- Станьте разом в дружнє коло!
- Добрий день.
- Привітай нас рідна школо!
- Добрий день! – Добрий день! Добрий день!
- Треба всім нам привітатись!
- Добрий день!
- Дружно й голосно сказати:
- Добрий день!
- Визначення настрою.
(Діти в куточку «Настрою» на пінгвінах прищеплюють прищепки)
Пори року пригадують діти і виставляють цеглинки Лего.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Бліцопитування.
СЛАЙДИ
показ букви, учні називають її, а також звуки, що вона позначає.
ІІІ.Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні ми ознайомимось з новою буквою, дізнаємось, які звуки вона позначає на , навчитеся читати слова з нею, вивчите вірш.. Пригадаєте, як слід ставитися до природи, і дізнаєтеся про одне з народних свят .
ІV.Вивчення нового матеріалу.
1.Відгадування загадок (слайди).
Будить будильник нас кожного ранку,
Він кукурікає гучно на ґанку.
Всі прокидаються, сонце встає –
На кожнім подвір’ї будильник цей є. (Півень)
Як веселка кольоровий, має здібності до мови.
Слово птаху лиш скажіть, він його повторить вмить. (Папуга)
Весь день рибак в воді стояв,
Мішок рибкою набивав.
Закінчивши лов, забрав улов,
Піднявся вгору – і був такий. (Пелікан)
-Яким звуком починаються відгадки?
Яке слово-відгадка починається звуком [п’]?
-Як можна цих тварин назвати одним словом?(птахи).
2.Гра «Впіймай звук [п].
Пекар – півень у пекарні
Пече пряники прегарні.
І пшеничні пампушки,
І смачненькі пиріжки.
– Який звук зустрічається найчастіше?
АРТИКУЛЯЦІЯ ЗВУКА П
– Чи відчувається перешкода на шляху видихуваного повітря?
– Доведіть , що цей звук приголосний, використовуючи слова « Я впевнений…» « Тому що…» « Отже…»(Перешкода на шляху струменя видихуваного повітря створюється губами, повітря розриває цю перешкоду. Отже, цей звук приголосний.)
- Визначення місця звука у словах САПА ПИЛКА ЛОПАТА ПАПКА ПОМІДОР
5.Самостійне добирання учнями слів із звуками [п],[п’] в різних позиціях.
V .Ознайомлення з буквою «пе»,засвоєння її назви.Зіставлення великої і малої букви, аналіз графічної будови.
-Учитель повідомляє, що два приголосні звуки [п],[п’] на письмі позначаються буквою П, демонструє літери на картці, вивішує на дошці.
-Роздивіться букву. На що схожа? (слайди)
-Послухайте,як про це розповідається у вірші.
1.Робота над віршем (заучування вірша).
Гарні хлопці молодці
Закопали два стовпці.
Третій їм допомагав,
Перекладину поклав.
Втіха нашій дітворі –
Перекладина в дворі.
В.Гринько
-Де в класі є предмети сжожі на букву П?
VІ .ВИКЛАДАННЯ БУКВИ З ОЛІВЦІВ (цеглинок Лего) И-Н-П
VІІ.Читання складів і слів.
1.Читання прямих і обернених складів у будиночках(робота за «Букварем»).
Фізкульт хвилинка (під музичний супровід)
3.Читання слів з новою буквою. Ознайомлення з омонімами.
Учні розглядають малюнки на яких зображені іриси і півники. В народі квіти іриси ще називають півниками за схожістю пелюстків на гребінці птахів. Отже, існує два слова півники- квіти і птахи.
4.Словникова робота. Колективне читання слів.
5.Хвилинка фантазії.
– Ми виконали багато завдань та на нас сьогодні чекає ще одне диво. Закрийте очі та уявіть, що ви на березі річки. Чим люблять займатися діти біля річки літом?
– А які літні народні свята ви знаєте?
– Чи можете ви , користуючись ілюстраціями , здогадатися, чим займалися наші предки влітку 7 липня, на Івана Купала?
6.Опрацювання тексту «На Івана Купала» (слайди).
6.1.Інформація.
В українського народу свято Івана Купала було колись найголовнішим літнім святом, якого всі чекали, особливо молодь. Саме в цей час розквітає природа. Сонце переливається всіма барвами веселки. Вода в річках і ставках набуває цілющої сили. У Купальську ніч із рослинами відбуваються дива, вони стають цілющими. Вважалося, що вогневим цвітом у Купальську ніч розквітає папороть. Люди вірили, що ця чарівна квітка відкриває всі скарби, зміцнює тіло та дух, навіть допомагає розуміти мову тварин. На свято Івана Купала дівчата плели вінки з волошок, барвінку, любистку та інших квітів. На галявині неподалік від річки вкопували в землю велику гілку берези і прикрашали її стрічками і квітами. Навколо цього дерева водили хороводи, співали пісні. Хлопці розводили вогнище і влаштовували біля нього ігри: стрибали через багаття, перекидали через вогонь вінки. Потім влаштовували велику вечерю обов’язково з варениками. Після неї дівчата йшли до води пускати вінки і ворожити. По тому, як пливе вінок, визначали свою долю. А купальський вогонь не згасав до самого ранку. Розходилися по домівках, умившись ранішньою росою.
6.2. Завдання.
Вибрати серед запропонованих назв лише той місяць, у який відбуваються зображувані події.
СІЧЕНЬ, БЕРЕЗЕНЬ, ЛИПЕНЬ, ВЕРЕСЕНЬ.
Вчитель: Наші віночки сьогодні теж попливуть , якщо ми старанно виконаємо завдання.
1.Послухайте уважно текст.
-Про яке свято прослухали текст?
-Коли його відзначають?
6.4.Вибіркове читання тексту учнями.
–Що робили на свято хлопці?дівчата?
-Що співали дівчата? Прочитайте.
ІХ.Підсумок уроку. Мікрофон.
1.-Які звуки ми вивчили?
-Якою буквою цей звук позначається на письмі?
2.Гра «Ехо».(вчитель називає слова, учні повторюють тільки перший звук)